Energetická krize, kterou Evropa zažila po roce 2021 a která eskalovala v důsledku ruské invaze na Ukrajinu, jasně ukázala, jak kriticky závislá je moderní společnost na stabilních dodávkách energií. Tento otřes zdůraznil nejen zranitelnost, ale i naprostou nezbytnost existence a efektivního řízení strategických zásob. Tyto zásoby představují pojistku státu proti neočekávaným geopolitickým šokům, přírodním katastrofám nebo selhání klíčové infrastruktury.


1. Co jsou strategické zásoby a proč je potřebujeme?

Strategické zásoby jsou definovány jako objemy klíčových komodit, které jsou drženy státem, nebo pod jeho přímou kontrolou, s cílem zajistit energetickou bezpečnost a kontinuitu základních funkcí země v případě krize.

Primární role zásob:

  • Pojistka proti šokům: Zmírňují okamžitý dopad náhlého přerušení dodávek (např. zastavení plynu, blokáda ropných tras).
  • Čas na reakci: Poskytují vládě a trhu čas (obvykle dny až týdny) na nalezení alternativních zdrojů nebo zavedení úsporných opatření.
  • Stabilizace trhu: Samotná existence zásob působí psychologicky a brání panickému navyšování cen v době nejistoty.

Rozdělení strategických zásob:

KomoditaTypický cíl zásobyKlíčová instituce v ČR
Ropa a ropné produktyZajištění dopravy, armády a průmyslu (splnění závazků IEA a EU).Správa státních hmotných rezerv (SSHR)
Zemní plynZajištění dodávek pro domácnosti a teplárny během topné sezóny.Obchodníci s plynem/majitelé zásobníků (pod dohledem státu/ERÚ)
Uran/Jaderné palivoZajištění chodu jaderných elektráren (dlouhodobá rezerva).Energetické společnosti (ČEZ)


2. Ropné zásoby: Základní pilíř bezpečnosti

Strategické zásoby ropy a ropných produktů jsou historicky nejdůležitější a nejsložitěji spravované. Česká republika, jako člen Mezinárodní energetické agentury (IEA) a Evropské unie, má povinnost držet zásoby na úrovni 90 dnů čistého dovozu.

Správa a složení zásob v ČR

V České republice spravuje ropné zásoby Správa státních hmotných rezerv (SSHR). Tyto zásoby zahrnují:

  • Surovou ropu: Drženou v podzemních zásobnících, připravenou k rafinaci.
  • Hotové produkty: Benzín, nafta, letecký petrolej (kerosin), které jsou okamžitě použitelné.

Tyto zásoby jsou rozmístěny v tajných či chráněných lokalitách po celé zemi a jejich uvolnění podléhá přísným pravidlům, obvykle v koordinaci s IEA (při globálním šoku) nebo rozhodnutím vlády (při lokálním selhání).


3. Strategické zásobníky zemního plynu

Zemní plyn se během krize ukázal jako největší zranitelnost Evropy kvůli vysoké závislosti na Rusku. Evropská unie proto zavedla povinnost naplnit zásobníky na minimální úroveň před začátkem topné sezóny (obvykle 90 % do 1. listopadu).

Česká praxe a krize

Česká republika má jednu z největších kapacit podzemních zásobníků plynu v Evropě v poměru k roční spotřebě.

  • Vlastnictví: Zásobníky primárně vlastní a spravují komerční subjekty (např. RWE Gas Storage, innogy Gas Storage), které pronajímají kapacitu obchodníkům s plynem.
  • Role státu: Ačkoli je plyn držen komerčně, stát, respektive Energetický regulační úřad (ERÚ), má legislativní nástroje k zajištění strategické úrovně plnění. Po krizi 2022 si stát zajistil i přístup k části kapacity pro nouzové zásoby, aby měl přímou kontrolu nad částí plynu pro případ kolapsu trhu.

Naplnění zásobníků v létě 2022 a 2023 bylo klíčové pro přežití topných sezón bez výrazných omezení dodávek pro domácnosti a kritickou infrastrukturu.


4. Poučení z energetické krize (2021–2023)

Energetická krize odhalila zásadní nedostatky v evropské a české energetické politice a vedla k rychlým a radikálním změnám.

Klíčové změny a ponaučení:

  • Geopolitická diverzifikace: Největší poučení. Evropa se odklonila od ruského plynu a masivně investovala do LNG (zkapalněný zemní plyn) z USA, Kataru a dalších zdrojů. Česká republika si zajistila kapacitu v LNG terminálech (např. v Nizozemsku).
  • Posílení energetické sítě: Investice do propojení (interkonektorů) mezi státy, aby bylo možné plyn a elektřinu efektivně přesouvat tam, kde je nejvíce potřeba.
  • Role úspor a OZE: Zavedení úsporných programů a akcelerace investic do obnovitelných zdrojů (solární a větrné elektrárny) se stalo strategickým cílem, protože snižují závislost na fosilních palivech.
  • Nový pohled na Uhlí a Jádro: Došlo k dočasnému nebo trvalému přehodnocení plánů na odklon od uhlí a posílení role jádra jako stabilního a bezemisního zdroje.

5. Výzvy a budoucí strategie

Správa strategických zásob čelí do budoucna několika výzvám:

A. Přechod na „Zelené Zásoby“

S přechodem na dekarbonizaci bude potřeba redefinovat, co představuje strategickou zásobu. V budoucnu to může být:

  • Zelený vodík: Skladování velkého množství obnovitelné energie ve formě vodíku pro průmysl a dopravu.
  • Bateriová úložiště: Velkokapacitní baterie pro stabilizaci sítě a ukládání přebytků z OZE.
  • Strategická rezerva vzácných kovů: Zajištění dodávek lithia, kobaltu a dalších prvků klíčových pro elektromobilitu a baterie.

B. Otázka Financování a Umístění

Strategické zásoby jsou extrémně nákladné. Jejich držení, obměna (ropa se kazí) a skladování vyžaduje miliardové investice, které se promítají do cen paliv a energií. Je nutné udržet balanc mezi vysokými náklady na zásoby a rizikem, že je nebudeme mít.

C. Kybernetická a Fyzická Ochrana

Kritická energetická infrastruktura a zásobníky jsou primárním cílem potenciálních útoků. Zabezpečení datových center, řídicích systémů (SCADA) a fyzická ochrana zásobovacích míst se stává prioritou národní bezpečnosti.


Strategické zásoby nejsou jen sklady plné ropy a plynu; jsou hmatatelným vyjádřením odolnosti a suverenity státu. Energetická krize posledních let je probudila z role pasivní pojistky do role aktivního strategického nástroje. Budoucnost energetické bezpečnosti České republiky a celé Evropy bude záviset na tom, jak rychle dokážeme přejít od zabezpečení zásob fosilních paliv k budování flexibilních a odolných systémů založených na diverzifikaci, OZE a chytrém skladování energie. Odolnost se nerodí v krizi, ale připravuje se dlouho před ní.